Veilige zeehavens in Brabant en Zeeland

Verhalen uit de praktijk

Wie in de haven en logistiek werkt, ziet en hoort veel. Ook zaken die niet kloppen, van een ongebruikelijke lading tot beschadigde containers. Het programma Veilige Zeehavens leert havenmedewerkers in Brabant en Zeeland verdachte signalen herkennen, de eerste stap in misdaadbestrijding. De social mediacampagne maakte met voorbeelden van verdachte situaties duidelijk hoe criminelen werken en hoe zij misbruik maken van havenmedewerkers. De campagne met de titel Wat heb je aan 30.000 euro als daarna… bereikte meer dan 85.000 mensen. Daarnaast houdt Veilige Zeehavens actieweken voor de transportsector en ontwikkelde het programma de game Operatie Zelos. In de game kruip je in de huid van een vrachtwagenchauffeur en leer je criminele transporten herkennen en voorkomen.

Beeld: ©Loes van der Meer

Criminelen profiteren van de hoge kwaliteit van de dienstverlening en logistiek in Nederlandse zeehavens. Hun activiteiten, die onderdeel lijken van de normale processen, kosten het bedrijfsleven en de samenleving veel geld en geven de havens een slechte naam. Om die redenen is het programma Veilige Zeehavens gestart: een stevig offensief om de zeehavens van Brabant en Zeeland veilig te houden.

In Port of Moerdijk en North Sea Port (Vlissingen, Borsele, Terneuzen) nemen fraude, ladingdiefstal, arbeidsuitbuiting en vooral (drugs)smokkel de laatste jaren toe. Het programma Veilige Zeehavens strijdt hiertegen. Het is een initiatief van Havendriehoek Zeeland West-Brabant en Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland (het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum tegen ondermijning). Ze werken samen met onder meer gemeenten, havenbedrijven, politie, Douane, het Openbaar Ministerie, de provincies Zeeland en Noord-Brabant, de FIOD en de Koninklijke Marechaussee.

Campagne 'Wat heb je aan 30.000 euro als daarna…'

Weerbaar tegen ronseling

Om toegang tot de havens te krijgen zijn criminelen afhankelijk van hulp van binnenuit. Ronseling en omkoping van havenmedewerkers is dan ook een bekend probleem. Veilige Zeehavens maakt medewerkers weerbaar met een ‘ronseltraining’, die tot nu toe zo’n 270 medewerkers van verschillende bedrijven volgden. Trainer Rens vertelt: "Wat wij met de cursus voor elkaar proberen te krijgen, is dat de haven zich goed realiseert dat één keer ergens in meegaan geen optie is. Eén keer even makkelijk geld pakken zit er niet tussen. Vanaf dan wordt het alleen maar lastiger, tot bedreigingen aan toe. Dat werkt ook ontwrichtend in je thuissituatie."

“Eén keer even makkelijk geld pakken zit er niet tussen.”

Waardevol melden

Het melden van verdachte situaties is onmisbaar voor opsporing en vervolging van misdaad. Het moet daarom een gewoonte worden van alle havenmedewerkers. Dat kan alleen als iedereen weet wat je kunt melden, hoe en waar. En hoe je je melding waardevol maakt voor de politie, bijvoorbeeld door specifieke details als nummerborden toe te voegen. Veilige Zeehavens ontwikkelde onder meer meldkaarten en lanceerde een campagne op social media. Ook nam het programma zorgen weg bij mensen die bang zijn voor wraakacties: bij Meld Misdaad Anoniem is een melding absoluut niet te herleiden naar een persoon.

Voorkomen

Dé oplossing voor ondermijning is een omgeving waarin criminaliteit niet kan slagen. Daar hoort een betere controle bij op de toegang tot de haven. Maar vooral medewerkers maken de haven veilig als ze onomkoopbaar en eerlijk werken. Veilige Zeehavens zet het onderwerp integriteit daarom hoog op de agenda van bedrijven en overheden. Onder andere door bijeenkomsten voor HR-professionals te organiseren over het stimuleren van integer gedrag. De sleutel tot veilige havens ligt in de handen van havenmedewerkers.

Dé oplossing voor ondermijning is een omgeving waarin criminaliteit niet kan slagen.

Campagne social media: Wat heb je aan 30.000 euro als daarna…

  • Looptijd: 8 weken in het najaar van 2021
  • 624.414 keer zagen mensen iets over het onderwerp via social media voorbij komen.
  • 2501 keer werd er doorgeklikt op links voor meer informatie en
  • 360 mensen speelden mee met een quiz over hoe je criminaliteit kunt herkennen en hiervan melding kunt maken.
  • 101 keer werd de meldknop in de campagne ingedrukt. Deze gaf de mogelijkheid om contact te leggen met Meld Misdaad Anoniem waar anoniem gemeld kan worden.
  • De campagne had het beste bereik bij mensen tussen de 25 en 34 jaar.
PVO logo
Beeld: ©PVO